Centrum jazykového vzdělávání
Nejčastější nedostatky u zkoušky
Možné příčiny neúspěchu kadnidáta u zkoušky na úroveň 2 – ústní a písemný projev
Ústní projev:
Kandidát, který nedosahuje úrovně 2:
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, výslovnost):
- Dopouští se chyb v základních časových rovinách (minulý, přítomný, budoucí čas).
- Používá správně některé jednoduché struktury, ale stále se systematicky dopouští elementárních chyb (např. má sklon k zaměňování časů, zapomíná na gramatickou shodu).
- Chybuje v jednoduchých strukturách a základních gramatických vazbách (např. shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa).
- I v projevech týkajících se běžného života používá neobvyklou či nepřesnou slovní zásobu.
- Chyby ve výslovnosti, slovní zásobě a gramatice často zkreslují význam sdělení.
Dílčí dovednosti:
- Nedokáže srovnávat.
- Neumí formulovat jednoduché instrukce a pokyny.
- Není schopen souvisle popsat osoby, místa a věci.
- Není schopen vyprávět o přítomných, minulých či budoucích činnostech.
Rozsah, plynulost, interakce:
- Projev je váhavý, se slovoslednými chybami a odmlkami.
- Neustále hledá vhodná slova a vyžaduje přeformulování obsahu sdělení.
- Nedokáže se dorozumět v každodenních situacích (např. rezervace, nákupy atd.).
- Dokáže zvládnout pouze velmi krátké, izolované a většinou předem naučené výpovědi.
- Mluví v jednoduchých větách.
- Neovládá nebo se vyhýbá základním spojovacím výrazům.
- Nedokáže věty uspořádat do ucelené pasáže (v délce odstavce).
Písemný projev:
Kandidát, který nedosahuje úrovně 2:
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, pravopis a interpunkce):
- Dopouští se chyb v základních časových rovinách (minulý, přítomný, budoucí čas).
- Používá správně některé jednoduché struktury, ale stále se systematicky dopouští elementárních chyb (např. má sklon k zaměňování časů, zapomíná na gramatickou shodu).
- Chybuje v jednoduchých strukturách a základních gramatických vazbách (např. shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa).
- Chyby ve slovní zásobě, gramatice, pravopisu a interpunkci často zkreslují význam sdělení.
- Slovní zásobu používá nepřesně, s výjimkou nejužívanějších výrazů.
Dílčí dovednosti:
- Neumí sepsat instrukce.
- Není schopen souvisle popsat osoby, místa a věci.
- Není schopen psát o přítomných, minulých či budoucích činnostech.
Rozsah, členění textu, splnění zadání:
- Ovládá pouze krátké, izolované a většinou předem naučené fráze.
- Text vytváří z krátkých jednoduchých vět.
- Neovládá nebo se vyhýbá základním spojovacím výrazům.
- Nedokáže věty spojit a uspořádat do souvislého textu členěného do odstavců.
- Výrazně se odchyluje od tématu. / Nedrží se zadání.
Možné příčiny neúspěchu kandidáta u zkoušky na úroveň 3 – ústní a písemný projev
Ústní projev:
Kandidát, který nedosahuje úrovně 3:
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, výslovnost):
- Ovládá jednoduché struktury a základní gramatické vazby, ale složitější struktury používá nesprávně nebo se jim vyhýbá (např. trpný rod, podmínkové věty, nepřímá řeč, minulá modální slovesa atd.).
- Nedostatky v užívání složitějších gramatických struktur místy zkreslují význam sdělení.
- Nepřesnosti ve slovní zásobě občas mění význam sdělení.
- Chyby ve výslovnosti místy brání porozumění.
- V diskuzi na abstraktní témata nesprávně používá složitější formulace.
- Má velký rozsah slovní zásoby, ale v gramatice se systematicky dopouští chyb, a to i v jednoduchých strukturách (např. shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa). NEBO Gramatiku ovládá ve vysoké míře, ale nepřesná či omezená slovní zásoba narušuje plynulost a srozumitelnost promluvy.
Dílčí dovednosti:
- Omezená slovní zásoba znemožňuje jasně formulovat myšlenky či názory.
- Nedokáže shrnout a uspořádat informace do souvislého projevu.
- Nedokáže vyjádřit své myšlenky týkající se abstraktních témat.
- Není schopen zformulovat hypotézu.
- Není schopen dostatečně rozvést a podpořit svůj názor podpůrnými argumenty a vhodnými příklady.
- Bez problémů zvládá většinu rozhovorů na konkrétní témata, ale v diskuzích o abstraktních tématech je jeho projev těžkopádný a nepřesný.
Rozsah, plynulost, interakce:
- Není schopen formulovat projevy delšího rozsahu.
- Má velmi omezený jazykový repertoár.
- Neumí se vyjadřovat plynule a pohotově.
- Narazí-li při vyjadřování na nějaký problém, většinou svou výpověď nedokáže přeformulovat.
Písemný projev:
Kandidát, který nedosahuje úrovně 3:
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, pravopis a interpunkce):
- Ovládá jednoduché mluvnické struktury a základní gramatické vazby, ale složitější struktury používá nesprávně nebo se jim vyhýbá (např. trpný rod, podmínkové věty, nepřímá řeč, minulá modální slovesa atd.).
- Nedostatky v užívání složitějších gramatických struktur místy zkreslují význam sdělení.
- Nepřesnosti ve slovní zásobě občas mění význam sdělení.
- Chyby v pravopisu a interpunkci místy brání porozumění.
- Je schopen psát na abstraktní témata, ale je nedůsledný v užívání složitějších jazykových jevů.
- Má velký rozsah slovní zásoby, ale v gramatice se systematicky dopouští chyb, a to i v jednoduchých strukturách (shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa). NEBO Gramatiku ovládá ve vysoké míře, ale nepřesná či omezená slovní zásoba narušuje srozumitelnost sdělení.
Dílčí dovednosti:
- Omezená slovní zásoba znemožňuje jasně formulovat myšlenky či názory.
- Nedokáže vyjádřit své myšlenky týkající se abstraktních témat.
- Není schopen zformulovat hypotézu.
- Pouze částečně dokáže vysvětlit názory a analyzovat.
- Není schopen dostatečně rozvést a podpořit svůj názor podpůrnými argumenty a vhodnými příklady.
- Píše-li na složité téma, (např. ekonomika, kultura, věda a technika), neumí se vyjádřit v abstraktní rovině, zpravidla pouze popisuje konkrétní situace.
- Nerozlišuje formální a neformální korespondenci.
Rozsah, členění textu, splnění zadání:
- Není schopen formulovat projevy delšího rozsahu.
- Neumí vyjádřit vztahy mezi odstavci, myšlenky nejsou logicky uspořádány.
- Použití kohezních prostředků je nesprávné či omezené, v dlouhém textu tedy chybí myšlenková návaznost a přechody mezi odstavci bývají neobratné.
- Výrazně se odchyluje od tématu. / Nedrží se zadání.