Centrum jazykového vzdělávání

Nejčastější nedostatky u zkoušky

Možné příčiny neúspěchu kadnidáta u zkoušky na úroveň 2 – ústní a písemný projev

Ústní projev:
 
Kandidát, který nedosahuje úrovně 2:
 
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, výslovnost):
  • Dopouští se chyb v základních časových rovinách (minulý, přítomný, budoucí čas).
  • Používá správně některé jednoduché struktury, ale stále se systematicky dopouští elementárních chyb (např. má sklon k zaměňování časů, zapomíná na gramatickou shodu).
  • Chybuje v jednoduchých strukturách a základních gramatických vazbách (např. shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa).
  • I v projevech týkajících se běžného života používá neobvyklou či nepřesnou slovní zásobu.
  • Chyby ve výslovnosti, slovní zásobě a gramatice často zkreslují význam sdělení.
Dílčí dovednosti:
  • Nedokáže srovnávat.
  • Neumí formulovat jednoduché instrukce a pokyny.
  • Není schopen souvisle popsat osoby, místa a věci.
  • Není schopen vyprávět o přítomných, minulých či budoucích činnostech.
Rozsah, plynulost, interakce:
  • Projev je váhavý, se slovoslednými chybami a odmlkami.
  • Neustále hledá vhodná slova a vyžaduje přeformulování obsahu sdělení.
  • Nedokáže se dorozumět v každodenních situacích (např. rezervace, nákupy atd.).
  • Dokáže zvládnout pouze velmi krátké, izolované a většinou předem naučené výpovědi.
  • Mluví v jednoduchých větách.
  • Neovládá nebo se vyhýbá základním spojovacím výrazům.
  • Nedokáže věty uspořádat do ucelené pasáže (v délce odstavce).
Písemný projev:
 
Kandidát, který nedosahuje úrovně 2:
 
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, pravopis a interpunkce):
  • Dopouští se chyb v základních časových rovinách (minulý, přítomný, budoucí čas).
  • Používá správně některé jednoduché struktury, ale stále se systematicky dopouští elementárních chyb (např. má sklon k zaměňování časů, zapomíná na gramatickou shodu).
  • Chybuje v jednoduchých strukturách a základních gramatických vazbách (např. shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa).
  • Chyby ve slovní zásobě, gramatice, pravopisu a interpunkci často zkreslují význam sdělení.
  • Slovní zásobu používá nepřesně, s výjimkou nejužívanějších výrazů.
Dílčí dovednosti:
  • Neumí sepsat instrukce.
  • Není schopen souvisle popsat osoby, místa a věci.
  • Není schopen psát o přítomných, minulých či budoucích činnostech.
Rozsah, členění textu, splnění zadání:
  • Ovládá pouze krátké, izolované a většinou předem naučené fráze.
  • Text vytváří z krátkých jednoduchých vět.
  • Neovládá nebo se vyhýbá základním spojovacím výrazům.
  • Nedokáže věty spojit a uspořádat do souvislého textu členěného do odstavců.
  • Výrazně se odchyluje od tématu. / Nedrží se zadání.
 

Možné příčiny neúspěchu kandidáta u zkoušky na úroveň 3 – ústní a písemný projev

 

 

Ústní projev:
 

Kandidát, který nedosahuje úrovně 3:

 
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, výslovnost):
  • Ovládá jednoduché struktury a základní gramatické vazby, ale složitější struktury používá nesprávně nebo se jim vyhýbá (např. trpný rod, podmínkové věty, nepřímá řeč, minulá modální slovesa atd.).
  • Nedostatky v užívání složitějších gramatických struktur místy zkreslují význam sdělení.
  • Nepřesnosti ve slovní zásobě občas mění význam sdělení.
  • Chyby ve výslovnosti místy brání porozumění.
  • V diskuzi na abstraktní témata nesprávně používá složitější formulace.
  • Má velký rozsah slovní zásoby, ale v gramatice se systematicky dopouští chyb, a to i v jednoduchých strukturách (např. shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa). NEBO Gramatiku ovládá ve vysoké míře, ale nepřesná či omezená slovní zásoba narušuje plynulost a srozumitelnost promluvy. 
Dílčí dovednosti:
  • Omezená slovní zásoba znemožňuje jasně formulovat myšlenky či názory.
  • Nedokáže shrnout  a uspořádat informace do souvislého projevu. 
  • Nedokáže vyjádřit své myšlenky týkající se abstraktních témat.
  • Není schopen zformulovat hypotézu.
  • Není schopen dostatečně rozvést a podpořit svůj názor podpůrnými argumenty a vhodnými příklady.
  • Bez problémů zvládá většinu rozhovorů na konkrétní témata, ale v diskuzích o abstraktních tématech je jeho projev těžkopádný a nepřesný. 
Rozsah, plynulost, interakce:
  • Není schopen formulovat projevy delšího rozsahu.
  • Má velmi omezený jazykový repertoár.
  • Neumí se vyjadřovat plynule a pohotově.
  • Narazí-li při vyjadřování na nějaký problém, většinou svou výpověď  nedokáže přeformulovat.
 
Písemný projev:
 
Kandidát, který nedosahuje úrovně 3:
 
Přesnost, správnost (gramatika, slovní zásoba, pravopis a interpunkce):
  • Ovládá jednoduché mluvnické struktury a základní gramatické vazby, ale složitější struktury používá nesprávně nebo se jim vyhýbá (např. trpný rod, podmínkové věty, nepřímá řeč, minulá modální slovesa atd.).
  • Nedostatky v užívání složitějších gramatických struktur místy zkreslují význam sdělení.
  • Nepřesnosti ve slovní zásobě občas mění význam sdělení.
  • Chyby v pravopisu a interpunkci místy brání porozumění.
  • Je schopen psát na abstraktní témata, ale je nedůsledný v užívání složitějších jazykových jevů.
  • Má velký rozsah slovní zásoby, ale v gramatice se systematicky dopouští chyb, a to i v jednoduchých strukturách (shoda podmětu s přísudkem, slovosled, členy, tvoření množného čísla, zájmena, infinitiv x gerundium, základní způsobová slovesa). NEBO Gramatiku ovládá ve vysoké míře, ale nepřesná či omezená slovní zásoba narušuje srozumitelnost sdělení. 
Dílčí dovednosti:
  • Omezená slovní zásoba znemožňuje jasně formulovat myšlenky či názory.
  • Nedokáže vyjádřit své myšlenky týkající se abstraktních témat.
  • Není schopen zformulovat hypotézu.
  • Pouze částečně dokáže vysvětlit názory a analyzovat.
  • Není schopen dostatečně rozvést a podpořit svůj názor podpůrnými argumenty a vhodnými příklady.
  • Píše-li na složité téma, (např. ekonomika, kultura, věda a technika), neumí se vyjádřit v abstraktní rovině, zpravidla pouze popisuje konkrétní situace. 
  • Nerozlišuje formální a neformální korespondenci.
Rozsah, členění textu, splnění zadání:
  • Není schopen formulovat projevy delšího rozsahu.
  • Neumí vyjádřit vztahy mezi odstavci, myšlenky nejsou logicky uspořádány.
  • Použití kohezních prostředků je nesprávné či omezené, v dlouhém textu tedy chybí myšlenková návaznost a přechody mezi odstavci bývají neobratné.
  • Výrazně se odchyluje od tématu. / Nedrží se zadání.